Za podozrivou snahou urýchlene, v skrátenom legislatívnom konaní, schváliť novelu, sa skrýva možnosť ťažiť posledné drevo v slovenských lesoch, po tom, ako štátne lesy úplne zdevastovali lesný majetok, ktorý im spoločnosť zverila. Úprava zákona má umožniť podniku Lesy SR ťažiť na 200 000 hektároch, ktoré boli doteraz pre štátnych drevorubačov nedostupné, pretože patria neštátnym vlastníkom. Takéto riešenie má zabezpečiť zvýšenie príjmu Lesy SR štátny podnik a následne odvod do štátneho rozpočtu pre nasledujúce roky. Minister Simon kalkuluje s ročnou ťažbou z týchto pozemkov 400 000 m3 dreva. Novela zákona využíva jednoduchý fakt, že na Slovensku je množstvo pozemkov, na ktoré si síce majitelia uplatnili vrátenie užívacích práv, ale z rôznych objektívnych dôvodov im užívanie nebolo vrátené. Zamlčuje sa pritom, že vo veľkej časti prípadov je za „objektívnymi“ dôvodmi práve podnik Lesy SR. Napríklad Lesoochranárskemu zoskupeniu VLK štátne lesy odmietajú vydať do užívania viac ako 20 hektárov lesa už niekoľko rokov. Novela zákona umožní tieto naše súkromné lesy vyrúbať a tým ich úplne znehodnotiť.
Lesoochranárske zoskupenie VLK je presvedčené, že k súčasnej situácii došlo práve pre dlhodobé hrubé zanedbávanie zásad ekologického lesného hospodárenia, čoho dôsledkom je podľa satelitného monitoringu projektu Corine Land Cover 2000 úbytok slovenských lesov na ploche viac ako 5000 hektárov len v období medzi rokmi 1990 až 2000. Pritom podľa Správ o lesnom hospodárstve, ktorú predkladá ministerstvo pôdohospodárstva, sa každoročne na Slovensku prekračuje etát, únosná ťažba, o desiatky percent, v roku 2005 napríklad o 49,4%. Neustála preťažba slovenských lesov sa musela po čase prejaviť a dôsledkom je súčasný akútny nedostatok dreva na slovenskom trhu.
Lesoochranárske zoskupenie VLK je presvedčené, že navrhovaná novela je zásahom do vlastníckeho práva vlastníkov lesov, ktorý je v rozpore ochranou vlastníckeho práva zakotvenou v článku 20 Ústavy SR a v článku 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
Zdôrazňujeme, že k ťažbe dochádza bez súhlasu vlastníka pozemkov. Ide teda o také nakladanie s majetkom súkromných osôb, ktoré môže znamenať úplnú zmenu nimi vlastnenej veci, keď sa z lesného pozemku s lesným porastom môže stať ťažbou lesný pozemok bez porastu. V tejto súvislosti poukazujeme na rozhodnutie ministerstva pôdohospodárstva, ktoré vyslovene nariaďuje obhospodarovateľom lesov vykonávať ťažbu v rozsahu, ktorý znamená vznik holín.
O tom, že navrhované zásahy do vlastníckeho práva sú protiústavné rozhodol v januári tohto roku aj ústavný súd, ktorý konštatoval protiústavnosť tých ustanovení zákona, ktorými sa umožňovalo budovať diaľnice na pozemkoch súkromných osôb bez súhlasu ich vlastníkov a bez vysporiadania vlastníckeho práva, pričom v uvedenom prípade mal byť dôvodom na takýto postup verejný záujem na výstavbe diaľnic. Ak je protiústavný zásah do vlastníckeho práva odôvodňovaný takýmto verejným záujmom, potom nemožno ani len uvažovať o tom, že by legitímnym dôvodom na takýto drastický zásah do vlastníckeho práva mohol byť zisk štátneho podniku.
Links:
[1] http://www.wolf.sk/files/tlacova_sprava-8_12_2011.pdf